אתר גן שמואל
חסר רכיב

אגדה "כמעט" מקומית - עודד צנטנר

29/03/2019

אחד במאי.
החברים בקיבוץ אף פעם לא ידעו אם הם באמת "פועלים" כי היו לקיבוץ שדות, רפת, לולים, ועוד דברים שגורמים לבן אדם להתלבט אם הוא פועל או חצי קפיטליסט. 

באותם ימים החברים עבדו כמו חמורים מהזריחה ועד שקיעת השמש (השמש הייתה אז הרבה יותר צעירה, ועד שהיא שקעה באותם הימים, באמת יצאה הנשמה..). 


אחרי זה עוד היו הריקודים בחדר האוכל עד השעות הקטנות של הלילה. אבל הפיצוי הגיע פעם בשנה כשהגיע האחד במאי. אחד במאי היה חג הפועלים, וזאת היתה סיבה מספיקה שהחברים יחליטו שהם פועלים. 

לכל האנשים בישראל היו 12 חגים, ולחברים בקיבוץ היו 13 חגים. בכל הקיבוץ נתלו צמדים של דגלים - דגל כחול לבן ולידו דגל אדום. 

הוותיקים אמרו שזה בגלל שאנחנו גם ציונים וגם סוציאליסטים, אבל אנחנו ידענו שזה בגלל שהם היו כל כך עייפים שרצו לחסוך לעצמם תליית דגלים נוספת ביום העצמאות, שהוא חג כלכך קרוב. 


אחרי זה התברר שהמפא"יניקים בכל זאת צדקו כשאמרו שסטלין הוא אסון ליהודים ואסון לעולם. אחרי זה כשאמרו "פועלים" אלו כבר היו השכירים שבאים מהכפרים הערבים בסביבה ועושים את העבודה של החברים. 

אחרי זה נוספו חג הקיבוץ, והסילבסטר, ויום החברה, ויום האישה, ויום המשפחה, ויום המשפחה המורחבת, ויום המשפחה האלטרנטיבית ועוד ימי חג שמלאו את כל לוח השנה עד שלא היה עוד מקום לאחד במאי. 


היום כשנשארנו עם 13 ימי עבודה בשנה וכל השאר זה ימי חג, כשהקיבוץ מתמלא בצמדים של דגלים כחול לבן לקראת יום העצמאות, מתנופף תמיד ליד חדר האוכל דגל אדום מחתרתי אחד, שכולם יודעים שמרדכי תלה אותו. 


כי מרדכי כשהיה ילד באירופה, ראה בעיניים שלו ממש, איך "הצבא האדום" מנצח ומכריע את הצבא הנאצי הארור, ומונע את השתלטות הנאצים על העולם.


כתב עודד צנטנר


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

אתה גדול !!! איפה יום הגבר ?

ג'ובק רוטברד | 29/3/2019
חסר רכיב